מה זה ROI ואיך מחשבים אותו

כאשר אנחנו מדברים על ניהול וקידום העסק, אחד המונחים שנשמע הכי הרבה הוא ROI. אך מה זה בעצם ROI? בכתבה הזאת נתעמק קצת יותר לתוך המונח ונבין איך הוא יכול לשפר את הביצועים של העסק שלך.

מה זה ROI?

מונח ROI הוא ראשי תיבות של "Return On Investment" – או בתרגום חופשי: "החזר על השקעה". זה בעיקר מתייחס למדד שמראה את היחס בין ההוצאה (השקעה) להכנסה שנוצרה בעזרתה

ככל שהיחס גדול יותר, כך העסק מנצל את המשאבים שלו בצורה אפקטיבית יותר.

נוסחת החישוב היא


ROI = (הכנסה - השקעה) / השקעה


למה ROI כל כך חשוב?

לא משנה עד כמה ההכנסה שלך גדולה בסוף החודש, אם זה בקושי מכסה את ההוצאות, אז ההחזר על ההשקעה שלך נמוך מאוד, וכתוצאה מכך הרווחים שלך נמוכים. במילים אחרות המדד הזה מציג את ״הרווחיות״ של העסק.

מה הבדל בין ROI ל ROAS

אם להיות נודניק, בפועל ROI מתייחס לכל ההוצאות של העסק. בעולם השיווק משתמשים במדד זהה מאוד שנקרא ROAS - Return On Advertising Spend או החזר על השקעה פרסומית.


כיוון שזה המונח הרבה פחות מוכר בארץ וכדי לא לבלבל בעלי עסקים, אנחנו מעדיפים להשתמש רק במונח ה ROI בהתייחסות להוצאות השיווק ביחס להכנסה שנבעה מהן.

איך אנחנו מחשבים ROI בפועל?

ניקח דוגמה פשוטה - עסק בתחום אימון מכירות. בחודש ההוצאה השיווקית שלו (כולל תקציב, מקדם וצילום סרטונים) עומדת על 20 אלף ש׳׳ח. אם ההכנסה באותו החודש עומדת על 100 אלף ש׳׳ח לדוגמה, הנה הנוסחה:


השקעה 20,000 ש"ח,
רווח = הכנסה פחות השקעה = 100,000-20,000 = 80,000 ש"ח

ה ROI = השקעה חלקי הרווח = 20,000/80,000 = 400%

כלומר, על כל ש"ח שהשקעתם בקמפיין, הרווחתם 4 ש"ח (פי 4).


הקמנו מחשבון ROI ייחודי, כדי שלא תצטרכו לעשות חשבון בעצמכם. לוחקיצים על הקישור, ממלאים את הפרטים ומקבלים תוצאה. פשוט מאוד :)

התעתוע של ה- ROI

ה ROI הוא מדד מעולה למעקב של האפקטיביות של ההשקעה בשיווק, יחד עם זאת לא צריך להתרכז רק בו. בפועל הנתון הסופי שמעניין את העסק, הוא הרווח הנקי שלו.


ניקח עוד דוגמה:

איזה עסק מייצר תוצאות יותר טובות?


עסק א׳ - 50 אלף הכנסה ו 5 אלף הוצאה או עסק ב׳ - 100 אלף הכנסה ו- 30 אלף הוצאה.

חישוב מהיר מראה כי ה ROI של עסק א׳ יותר גדול - 900%, עסק ב׳ - רק 233%.


במבט ראשון נראה שדווקא העסק הראשון עובד יותר טוב, אבל אם נראה מהו הרווח הנקי של העסק, מיד אפשר להבין שהעסק השני יצר תוצאה יותר טובה. עסק א׳ - 45 אלף רווח ו עסק ב׳ - 70 אלף רווח. אל תפלו במלכודת הזאת, השתמשו במדד הזה בחוכמה.

סיכום

מדד ה ROI הוא כלי חשוב למדידת היעילות של ההשקעות בעסק. הוא עוזר לבעלי עסקים להבין טוב יותר במה להשקיע את הכסף, ומה בפועל מחזיר את ההשקעה. תראו דוגמה של אחד מהלקוחות שלנו ו ROI לפי קמפיינים ספציפיים שאנחנו מנהלים לו.

וכאן תגלו מידע נוסף על דשבור מנהלים כזה.

מיכאל משווק מאוד מנוסה. בנוסף לשיווק בארץ, הוא הצליח גם בשוק הרוסי, גם בארצות הברית. מספר שנים עבד במשרד מהטובים בארץ לשיווק הדיגיטלי.


בן אדם "חולה שיווק" ודיגיטל, בנה מעל 3,000 קמפיינים, מזמן עבר את 10,000 השעות שלו, מומחה בכל הפלטפורמות לשיווק הממומן, כל הזמן לומד את הטכניקות והשיטות הכי מתקדמות, מתנסה בכל הכלים החדשנים בעולם השיווק ומשלב אותם אצל הלקוחות.

מיכאל גונופולסקי

מייסד ומומחה הטכני של חברת GM Digital

עכשיו תורך

☑ אני מבקש.ת לקבל חדשות, הודעות ועידכונים בנוגע לשיווק דיגיטלי, בהודעות ובדוא"ל.

אם גם לכם נמאס מטפטוף של לקוחות ובזבוז תקציב מדיה על לידים לא רלוונטיים, כדאי שנכיר.


אנחנו בחברת GM Digital מגדילים רווחים לעסקים כמו שלכם, עם החזר על השקעה גבוה, בעזרת שיטת עבודה ברורה ומוכחת, התעמקות אובססיבית בנתונים ובתוצאות ובשילוב טכנולוגיות פורצות דרך.


✅ אם העסק שלכם מבוסס על לידים

✅ ותקציב שיווק שלכם מעל 4,500 ש׳׳ח בחודש


הירשמו עכשיו כאן למטה, לשיחת היכרות וניתוח האסטרטגיה הנכונה שלכם.